Tips til søknad
Tips til søknad
Det lønner seg å bruke tid på å lage en god søknad. Målet med jobbsøknaden er å bli innkalt til intervju. Jobbsøknaden er førsteinntrykket arbeidsgiveren får av deg, og arbeidsgiveren skal få lyst til å møte akkurat deg.
Tips!
Du kan sende en jobbsøknad selv om arbeidsgiver ikke har lyst ut noen ledig jobb.
Søknaden du skriver må være et direkte svar på stillingsannonsen. Les derfor teksten nøye og se hva arbeidsgiveren spør etter. Søknaden din bør vise hvorfor du søker og hvorfor nettopp du er rett person for jobben.
- Fortell arbeidsgiver om deg selv og hvorfor du er rett person for jobben.
- Vær kort og poengtert. Legg mest vekt på hvorfor du søker jobben, hvorfor du bør ansettes og hva du kan tilføre virksomheten.
- Få frem dine sterke sider.
- Skriv en ny søknad til hver jobb du søker. Du kan godt bruke de samme formuleringene, men søknaden må tilpasses hver nye stilling du søker på.
- Søknaden skal være ryddig i form og innhold.
- Skriv enkelt og naturlig, unngå selvfølgeligheter og for mye detaljert informasjon.
- Faktainformasjon om studiepoeng og kurskoder hører hjemme i CVen.
- Legg vekt på hva du kan, ikke på hva du mangler av kvalifikasjoner.
- Les korrektur og sjekk at virksomheten og navnet på kontaktpersonen er skrevet riktig. Skrivefeil gir et dårlig inntrykk.
- Søknaden bør ikke være lengre enn en side.
- Få noen andre til å lese gjennom søknaden før du sender den. De kan oppdage feil du har oversett.
Så er det bare å sette i gang!
Så er det bare å sette i gang
Det viktigste er å fortelle hvorfor du vil ha akkurat denne jobben, og hvorfor du mener du er rett person.
Avslutningen skal være kort
Skal du legge ved bilde?
Før du sender søknaden og CVen
Tips!
Bilde er en viktig del av førsteinntrykket - Legg ved et nøytralt bilde av deg selv.
Når søknaden og CVen er sendt
Åpen søknad
Du kan sende en jobbsøknad selv om arbeidsgiver ikke har lyst ut noen ledig jobb. Dette kalles en åpen søknad. Det er flere grunner til at det kan være lurt å sende en åpen søknad.